Op 30 september hebben (ex-) aandeelhouders Wim en Fabien Gort HEGO BV overgedragen aan Globitas. Aan de verkoop ging een intensief traject van negen maanden vooraf. De verkoop heb ik met hart en ziel begeleid. Ik ben er trots op dat onze kenmerkende aanpak z’n vruchten weer heeft afgeworpen.

In 2020 bracht bevriend ondernemer, Jos van Capelleveen, me in contact met het echtpaar Gort. Jos is als account-, materiaal- en projectmanager jarenlang werkzaam geweest in de staalindustrie en bekend met de branche en markt. Jos kende HEGO BV en diens aandeelhouders en wist van hun verkoopwens.

De familie Gort gaf Jos en mij de opdracht: ‘Verkoop ons bedrijf binnen een jaar’. Met een pakkende profielschets zetten we HEGO BV in de etalage. Mede dankzij een toenemende vraag naar rvs was er direct interesse. Er zaten al snel meerdere partijen op het vinkentouw. Een mooie positie!

Over HEGO BV
HEGO is in 1977 opgericht door Wim en Fabien Gort. De groothandel in rvs en aluminium heeft een sterke positie in de internationale markt.

HEGO heeft een breed assortiment. Producten als rvs platen, rvs coils, rvs buizen in diverse afmetingen en legeringen en aluminium platen, aluminium staf en aluminium profielen zijn direct uit voorraad leverbaar. Daarbij staat HEGO dankzij een eigen service center garant voor snel maatwerk.


Mens en emotie staan centraal, cijfers zijn er een afgeleide van.

Toch ging de verkoop niet over één nacht ijs. Een bedrijf van de hand doen gaat immers gepaard met loslaten en rouw. Zeker als het een familiebedrijf betreft waar de aandeelhouders ruim veertig jaar lang ziel en zaligheid in hebben gelegd. Afscheid nemen is dan niet alleen een zakelijk proces, maar nog veel meer een emotioneel proces.

Precies daar haken we met onze kenmerkende aanpak op aan. We kijken bij een verkooptraject niet alleen naar de cijfers, maar stellen de mens centraal. Die twee componenten bepalen de waarde van een bedrijf. Zo hebben we ook de verkoop van HEGO begeleid, we hebben Wim en Fabien Gort op zowel financieel als emotioneel gebied ontzorgd.

Timing is key

We ontdekten bijvoorbeeld al snel dat we het echtpaar Gort stapsgewijs mee moesten nemen in het verkooptraject. De ex-aandeelhouders hadden tijd nodig omdat ze midden in hun afscheidsproces zaten. Tegelijkertijd wilde Globitas, de uiteindelijke koper, doorpakken.

Dat betekende dat we goed moesten aanvoelen wanneer we het touw moesten laten vieren of juist moesten aantrekken. Op de juiste momenten in beweging komen, dat vond ik het leukst aan dit verkooptraject.

Wat ook werkte is dat beide partijen tijdens het hele proces transparant naar elkaar bleven. Hierdoor ontstond wederzijds begrip en groeide de wens om er samen uit te komen. En met succes: de deal is naar ieders tevredenheid gesloten!

Rouw met perspectief

Ik ben trots dat onze aanpak z’n waarde weer heeft bewezen. Als we de emotionele kant van het verhaal hadden onderschat en ons alleen op de cijfers hadden gebaseerd, dan had de verkoop waarschijnlijk niet alleen rouw met zich meebracht, maar ook teleurstelling. In onze aanpak is juist ruimte voor rouw, vandaaruit bieden we perspectief. Dat is ook gebleken bij de verkoop van HEGO aan Globitas!

Edwin Haring
CEO Of Course Corporate Finance

Neem contact op